De kracht van samenwerking: hulpmiddelen voor infraprojecten
In Amsterdam is altijd wat te doen, óók als het om verbetering van de infrastructuur gaat. Van nieuwe bestrating tot complete trambanen: in zo’n grote stad zijn er altijd werkzaamheden – vaak tegelijkertijd. Goed natuurlijk, al levert het vaak overlast op. Locaties zijn minder goed bereikbaar en reizigers daardoor langer onderweg. Hoe zorg je ervoor dat mensen zo min mogelijk hinder ervaren van je infraproject? Laat dat maar aan ons over.
Hinder beperken
Amsterdam Bereikbaar is een collectief van vijf infraorganisaties: Rijkswaterstaat, Gemeente Amsterdam, Provincie Noord-Holland, ProRail en Vervoerregio Amsterdam. De samenwerking werd in 2018 opgezet als antwoord op het groeiend aantal werkzaamheden in de stad. ‘Door samen te werken, beperken we de verkeershinder’, vertelt Machiel. Hij werkt bij Rijkswaterstaat, maar is ook eindverantwoordelijk voor de werkgroep Monitoring & Evaluatie van Amsterdam Bereikbaar. ‘Als organisatie zorgen we ervoor dat verkeers-, omgevings- en projectmanagers hun werk goed kunnen doen – en dat de Amsterdamse straten toegankelijk blijven.’
Verbinden en delen
‘Dat doen we door mensen te verbinden, maar ook door kennis te delen’, gaat hij verder. ‘Bijvoorbeeld over onze tools. Daarvoor hebben we drie manieren. In de eerste plaats kopen we tools in, zoals TomTom Move. Die stellen we vervolgens beschikbaar voor iedereen binnen het netwerk van Amsterdam Bereikbaar. Zo voorkom je dat bijvoorbeeld de mensen van het project Berlagebrug en die van de A9 in Amstelveen aan weerszijden van de stad dezelfde informatie inkopen. Dat kun je veel beter samen regelen.’
‘Daarnaast beheren wij tools die in eerste instantie voor één project werden gebruikt, waar andere projecten nu ook van kunnen profiteren. Neem de Inframonitor: een dashboard waarop je elk project helemaal naar eigen wens inricht. Zo kun je op eenvoudige wijze veroorzaakte hinder bijhouden en achteraf evalueren. Ten slotte kan het ook zo zijn dat meerdere partijen met een gezamenlijke wens bij ons aankloppen. Dan ontwikkelen wij met hun input een tool waar vervolgens iedereen gebruik van mag maken, zoals bijvoorbeeld het OV-dashboard: hiermee kun je reistijden in het openbaar vervoer monitoren.’
Doeltreffend samenwerken en communiceren
‘Alle hulpmiddelen vind je op onze website, en in de bijbehorende productsheets lees je wat je er precies aan hebt’, zegt collega Jos van de Sandt, senior procesmanager bij Amsterdam Bereikbaar. ‘We merken dat we knelpunten veel efficiënter oplossen als we de koppen bij elkaar steken. Daarom brengen we per stadsdeel verkeersleiders, omgevingsmanagers en mobiliteitsadviseurs bij elkaar, zodat ze sámen naar de mobiliteitsbelemmeringen kunnen kijken. De kans is namelijk klein dat dingen meteen goed gaan als iedere partij voor zich werkt.’
Meer duurzame mobiliteit
Een win-winsituatie, vindt Jos. ‘Zo hoef je als eindverantwoordelijke niet voor elk project het wiel opnieuw uit te vinden – je pakt gewoon een van onze tools erbij. Daarnaast communiceer je mogelijke hinder en vooral oplossingen eenvoudig met reizigers.’
Machiel: ‘Dat niet alleen. Tijdens zo’n projectperiode leg je de nadruk op alternatieve mobiliteitsbewegingen – oftewel: pak eens wat vaker de tram, fiets of deelauto. Maar ook reizen op andere tijdstippen helpt. We willen mensen stimuleren om dat te blijven doen na afloop van zo’n project, zodat de doorstroom van verkeer goed blijft. Zie het als een testfase. Nuttig en leerzaam: want er komen in de toekomst nog veel meer woningen en arbeidsplaatsen– en dus voertuigen– in Amsterdam bij. Hierdoor verwachten we een toenemende drukte op de weg.’
Klop eens aan
‘Amsterdam Bereikbaar is er dus om het leven van infrapartijen – en uiteindelijk ook dat van reizigers – makkelijker te maken. Check dus voordat je project van start gaat hoe we je kunnen helpen’, benadrukt Machiel. ‘En als de boel is afgerond, vertel ons er dan over. We lijken misschien een grote instelling, maar in praktijk valt dat heel erg mee. We zijn gewoon goed bereikbaar – ook voor vrijblijvend advies.’
Benieuwd hoe we jouw project in goede banen leiden? Jos van de Sandt vertelt je graag meer: bereikbaar@amsterdam.nl