Honderden Amsterdamse bruggen moeten worden aangepakt: ''Bereikbaarheid is een enorme puzzel''
Van de tweeduizend bruggen die we hebben in de stad worden er vele versneld aangepakt de komende jaren, omdat ze aan het einde zijn van hun levensduur. Maar hoe komen wij Amsterdammers dan nog van A naar B? AT5-verslaggever en fervent fietsende Amsterdammer Fabiënne Mucuk stapt met die vraag op de fiets op zoek naar een antwoord.
Amsterdam is een echte bruggenstad, met meer grachten dan Venetië en en meer bruggen dan Parijs. Mooi al die bruggen maar ze moeten wel onderhouden worden. En ondertussen weten we wel dat vele in slechte staat zijn en dringend onderhoud behoeven, met talloze opbrekingen en omleidingen tot gevolg.
De gemeente staat voor een enorme uitdaging om de stad bereikbaar te houden. Fabiënne vraagt stadsregisseur Gert Oosting hoe hij denkt dit te gaan doen. ''Dat is natuurlijk een enorme puzzel'', zegt Oosting te midden van werkzaamheden op een brug van de Oranje Loper. ''En het is natuurlijk vervelend om een omleiding te volgen, maar dat is vaak de enige manier om ergens te komen zodat er ook onderhoud kan plaatsvinden. Maar daarna is dat stuk weer helemaal bereikbaar en ik denk ook voor tientallen jaren, dus dan zijn we er ook vanaf op dit stukje.''
Oosting benadrukt het belang van plannen met verschillende partijen zoals bijvoorbeeld Waternet, Liander en GVB. Als die bedrijven ook werkzaamheden te doen hebben kan dat tegelijkertijd gebeuren zodat de weg maar één keer open hoeft. Ook tijdig afstemmen met wegen-en bruggenbeheerders als Prorail en Rijkswaterstaat draagt bij aan het bereikbaar houden van de stad.
Op straat wordt duidelijk dat Amsterdammers aan 'hun' bruggen gehecht zijn, maar de overlast die het onderhoud aan hun lievelingen meebrengt blijft niet onbenoemd. ''Echt superkut, moet ik weer omfietsen en kom ik dus niet op tijd op m'n afspraak'', klaagt een fietser. ''Het is vrij onhandig momenteel'', beaamt een voorbijganger op de Torensluis. ''Maar dat krijg je ook als je over een driehonderd jaar oude brug gaat rijden met dagelijks vijftien ton ofzo.''
Minder onderhoud in toekomst
Dat zware verkeer is in de toekomst wellicht niet meer welkom op elke brug. ''We kunnen kijken naar hoe we de bruggen gebruiken, soms kan je het gebruik wat veranderen en dan is er ook minder onderhoud nodig'', voorspelt Oosting. ''Is een brug misschien alleen nog maar nodig voor fietsers omdat het gebruik van de stad verandert, er zijn meer fietsers dan vroeger.''