Onze nieuwe communicatieadviseur Maurits Koelewijn stelt zich voor
Op 5 februari heb ik Christine Reule opgevolgd als communicatieadviseur van Amsterdam Bereikbaar. Graag stel ik mij hier aan je voor.
Stadsdeel Centrum
Het is op de kop af vijf jaar geleden dat ik ben begonnen bij de gemeente Amsterdam. Mijn eerste werkplek was bij stadsdeel Centrum. Ik was verantwoordelijk voor de gebiedscommunicatie in Centrum-Oost en een aantal grote projecten in de openbare ruimte. Denk aan de realisatie van het Nationaal Holocaust Namenmonument en de herinrichting van het Waterlooplein. Gaandeweg ben ik steeds meer voor Verkeer & Openbare Ruimte (V&OR) gaan werken en heb ik het werk in Centrum-Oost afgebouwd. Ik ben trots op de projecten vernieuwing op het Stationsplein e.o. (De Entree) en de realisatie van de Vijzelgrachtgarage. Waarom ik daar trots op ben? Door gebrek aan ruimte bouwden wij “onder” het water voor het station de grootste fietsenstalling van de stad die ook nog eens is afgeladen met bijzondere kunstwerken. De Vijzelgrachtgarage vind ik een toonbeeld van hoe je kan omspringen met schaarse ruimte. Door de bouw van de Noord/Zuidlijn was er ruimte ontstaan tussen metrostation Vijzelgracht en het maaiveld. Die hebben we benut door een Volautomatische Berging (VAB) te bouwen. Een autogarage, uitsluitend voor vergunninghouders, waar men de auto in een lifthuisje plaatst en zelf uitstapt. De auto wordt dan vanzelf weggezet. Door de garage kunnen we de Wetering- en Noorderbuurt autoluw maken en de leefbaarheid in de buurten vergroten.
Uitdagingen
Projecten in de openbare ruimte bieden voor de communicatieadviseur vaak flinke uitdagingen. We kunnen bijvoorbeeld alles tot in de puntjes hebben voorbereid, maar door mondiale ontwikkelingen worden ingehaald. Dat gebeurde toen de coronapandemie uitbrak, maar ook toen de inflatie door het plafond ging als gevolg van de oorlog in Oekraïne. De bouwkosten stegen en sommige bouwmaterialen waren niet of nauwelijks te krijgen. Dat had grote gevolgen voor de planning en soms moest er een compleet andere scope komen. Ik probeer op zo’n moment om de bewoners en ondernemers op een begrijpelijke en toegankelijke manier te informeren over onze afwegingen en dillema’s. Als je dat doet is er vaak nog best veel begrip voor de situatie.
Handen uit de mouwen
Amsterdam Bereikbaar is natuurlijk een ander verhaal. Dit is geen project met een kop en een staart, maar juist een samenwerkingsverband dat is ontstaan vanuit de vele ambities die wij en onze samenwerkingspartners hebben. Hoe houd je een stad waar zoveel werkzaamheden zijn, zowel aan het spoor als aan wegen en bruggen, bereikbaar voor iedereen? Het begint in ieder geval met een goede afstemming tussen de professionals, want als iedereen in zijn eigen bubbel opereert ontstaan er knelpunten. Ik heb onwijs veel zin in mijn werk voor Amsterdam Bereikbaar. En ik kan gelijk mijn handen uit de mouwen steken. Voor de website komt bijvoorbeeld een aanbesteding. Ik ben druk in de weer met een inkoper en andere collega’s om dit voor te bereiden. Ook staan wij in april op de beurs Intertraffic in de RAI. Het is mooi dat ik meteen de kans krijg om oog in oog te staan met onze doelgroep en onder andere te vertellen over de tools die behulpzaam zijn bij het zo slim en efficiënt mogelijk reizen van en naar onze hoofdstad.