Vlekkenkaart
De vlekkenkaart maakt inzichtelijk waar knelpunten kunnen ontstaan doordat verschillende projecten tegelijkertijd plaatsvinden. Zo kun je eenvoudig vaststellen of er op sommige locaties extra hinder te verwachten is, en dus ook of er maatregelen nodig zijn.
Hoe werkt het?
Het maken van een Vlekkenkaart begint met een verzoek van een belangstellende aan de werkgroep Monitoring en Evaluatie. Hoe vroeger je bij ons aanklopt, hoe beter we kunnen helpen. Hou rekening met een doorlooptijd van minimaal zes weken. Vervolgens onderzoeken we samen welke gegevens er vanuit de betrokken projecten beschikbaar zijn over de verwachte hinder. Denk hierbij aan:
- geplande omleidingsroutes;
- gepland vervangend vervoer;
- faseringsplannen;
- uitvoeringsplanningen;
- bestaande hinderanalyses.
Als dat nodig is, voeren we ook een modelrun uit met het Tactisch Model Amsterdam, een zogenaamd macroscopisch-dynamisch verkeersmodel. Dit geeft extra inzicht in het gecombineerde hindereffect van diverse projecten die gelijktijdig op het wegennetwerk worden uitgevoerd. Hieronder zie je de output van zo’n model.
Nadat we alle gegevens hebben verzameld en eventueel modelruns hebben uitgevoerd, voegen we de hindercomponenten samen. We hebben een stapel transparante kaarten met daarop voor elk project een hindercomponent. Die kaarten leggen we over elkaar heen op een grafische kaart. Voor een fictief project ziet dat er zo uit:
Laag 1:
Omleidingsroutes over de weg (zwarte stippellijn).
Laag 2 (over laag 1 geprojecteerd):
Knelpunten weg, veroorzaakt door werkzaamheden project 1 (blauwe cirkels).
Laag 3 (over laag 1 en 2 geprojecteerd):
Knelpunten weg, veroorzaakt door project 2 (grijze cirkels).
Laag 4 (over laag 1, 2 en 3 geprojecteerd):
Vervangend busvervoer spoorwerkzaamheden bij project 3 (gele stippellijn).
Knelpunten visualiseren
Vervolgens gebruiken we stoplichtkleuren om knelpunten inzichtelijk te maken.
- Een groen knelpunt is enkelvoudig en staat op zichzelf. Het project dat dit veroorzaakt, neemt zelf maatregelen.
- Twee knelpunten die samenkomen, krijgen de kleur oranje.
- Bij drie of meer overlappende knelpunten adviseren we om serieus naar aanvullende maatregelen te kijken. Deze knelpunten zijn rood.
Hieronder zie je de definitieve Vlekkenkaart:
Meer informatie
Het doel van de Vlekkenkaart is om een globaal beeld te geven van verwachte knelpunten bij gecombineerde werkzaamheden, zodat projectleiders hinder kunnen beperken door slimme planning en maatregelen.
Knelpunten
Projectmanager, Verkeersmanager, Omgevingsmanager